/FORSIDEN /SPRSML /OPPDATERINGER /BOKLISTE

Ola og Kari (og Muhammad) Nordmann

Publisert:
11.10.2010
20:23

SJOKK! Nok en skolestil - hurra hipp.
Norsk skrivedag; skriv et kseri eller et essay om hva det vil si vre norsk
.

Vi nordmenn liker se p oss selv som patriotiske, nasjonalistiske og sregne nr det gjelder tradisjoner og kulturarv. Med feiende flotte folkedrakter i et mangfold av farger, munter musikk og hoiende "hurra!" p nasjonaldagen, og ikke minst; den verdenskjente og srs ndvendige ostehvelen - liker vi omtale oss selv som spesielt spesielle, og helt klart et av de landene som str hyest p lista av de med noe typisk, nettopp for sin kultur.

Men hva er egentlig typisk norsk? Og hvor langt kan sprket amerikaniseres fr det rett og slett slutter vre norsk? Og hvem av oss er egentlig nordmenn? Dette er sprsml som ofte settes ut i dagens lys - men slapp av, det er ingen grunn til bekymring. For vi nordmenn er tross alt veldig typisk norske, uansett.

Som du sikkert tidligere har forsttt, eller i det minste vil forst etter ha lest deg gjennom disse sidene, er at vi nordmenn rett og slett er en stor attraksjon p verdensbasis. Heldigvis for oss, er landet plassert spass langt nord at vi kan trekke turister for det ene og det andre. Vi har blant annet verdens nordligste katedral, verdens nordligste tre av sorten "apens skrekk", og verdens nordligste sykkelheis. Ja, vi er til og med s langt nord at folk kommer i flokker for hoppe frem og tilbake over polarsirkelen. (Som forresten stort sett er humbug, da polarsirkelen flytter seg hele tiden - og vi lurer disse stakkars japanerne til "polarsenteret", nr den bermte sirkelen egentlig ligger fire mil sr, akkurat p den tiden).

Nei, at vi nordmenn er av de fagreste folkene du finner her i verden, er ikke vanskelig forst. Og smund Vinje er virkelig inne p noe i "Dlen" fra 1860, hvor han sier; "Vi meiner og trur det gjvaste er vera ein Noregs mann". nei, du smund, det er p ingen mte noe vi mener og tror. Det er noe vi vet. Og da er det heller ikke s rart at pakistanere, svensker, og stort sett alle andre flytter inn i hytt og gevr. Vi er jammen blitt s populre at folk str i k for f boplass, og noen blir sannelig sendt tilbake fordi det er s trangt om plassen her i landet. Og med s mange tilflyttende kommer sprsmlet; hva er egentlig en nordmann?

Svein Nestor mener for eksempel at "en pakistaner som bosetter seg i Norge blir ikke en nordmann, heller ikke om han blir norsk statsborger. Han er uansett pakistaner. Nordmannen tilhrer sin gruppe, og pakistaneren sin gruppe". Ordboka derimot definerer nordmann som en "person fra Norge". Og her ligger det helt klart et dilemma det gjerne blir debatt om. For som Nestor sier; en pakistaner er en pakistaner, og han blir p ingen mte norsk om han flytter hit, og det er for s vidt greit nok. Men hva hvis denne pakistaneren fr en snn? I flge ordboka vil han da vre norsk, men i flge Nestor og resten av samfunnet vil han vre en pakistansk nordmann, pakistaner fdt i Norge, eller en annen definisjon, der pakistaner definitivt m vre med i setningen.

S denne gutten, la oss for ordens skyld kalle ham for Muhammad, er alts ikke norsk. Men s er han kanskje ikke helt pakistansk heller? Muhammad er forelpig en ingenting (med mindre man tar en titt i ordboka, og finner ut at han faktisk er norsk). La oss da ta dette scenarioet et hakk videre. Muhammads far har flyttet til Norge og mottatt norsk statsborgerskap. Her forelsker han seg i Kari, og sammen fr de Muhammad. N er Muhammad halvt norsk. Gjr det ham til en halv nordmann? Eller kanskje bare "mann?" Hvis han n i tillegg heter Ola, og ikke Muhammad, da er han vel s norsk som du kan f blitt?

Nei, for han er fortsatt dels neger, eller mulatt, om du vil (hvis man n kan kalle en pakistaner neger eller mulatt). Men! Hvis Ola (eller Muhammad?) n ogs fr en snn, med ei norsk jente, vil da denne snnen bli norsk? Jeg tror ikke Nestor er srlig enig i det, selv om Ola (sin snn) n kanskje begynner f en mer samfunnsbasert aksept. (Man skal forresten vre forsiktig med slike utsagn - diskriminering er en stygg sak). Hvis jeg noen gang mter hr. Svein Nestor, skal jeg jammen huske sprre om hvor mange barnebarn Ola m f fr familien treffer et punkt der de kan kalle seg for nordmenn.

Men nr vi er inne p definisjoner og diskriminering, som for eksempel neger eller nordmann. Begge disse ordene blir sett p som diskriminerende fordi de begge har en sterk historie. Det er ingen som rynker p nesa om jeg kaller dem hvite. Det ville helt klart vrt ganske srgelig vre helt hvit, men historisk sett, s har det alltid blitt sett p som hy status vre hvit. Det betyr for eksempel at du slipper bli stekt av sola mens du jobber i en ker, ettersom du har penger nok til f noen andre til gjre det. Negre, mrkhudede eller svarte, derimot, har i mange hundre r vrt slavearbeidere, og rett og slett ikke hatt s mye de skulle ha sagt her i livet. Derfor har neger blitt en negativt ord, selv om du personlig kanskje ikke mener det slik. At de selv kan kalle hverandre internt "niggah brothah", er en annen sak. Det handler om selvironi, og den gjelder kun nr man snakker med en likesinnet.

Men fr jeg prater meg helt bort her, s kan vi komme til poenget med nordmann. Norge var jo, som alle andre land, sterkt preget av et mannsdominert samfunn. Dette gikk heldigvis sakte men sikkert fremover, og p et par hundre r har vi gtt fra vre et land der det var en sensasjon at jenter fikk g p skole og stemme ved valget - til i dag hvor vi nesten er mannsdiskriminerende i forsket p vre likestilte. Det heter ikke lenger stuntman, men stuntmann og stuntkvinne. Minst en eller annen prosentdel av regjeringen, Stortinget og andre store foretak skal vre kvinner, og jenter fr ekstrapoeng i hytt og gevr for gjre "gutteting", for eksempel innen forsvaret og i utdanning. Og n har vi til og med gtt dit hen og brukt flere millioner p bytte ut skiltene i overgangsfeltene, bare fordi bildet viste en mann som gikk over gata (noe som tydeligvis skapte stor forvirring blant kvinner som skulle over til den andre siden). Forresten synes jeg dette prosjektet har vrt noe ddfdt. Mannen med hatt er byttet ut med en strekmann, som liksom skal vre nytral. Hadde vi bare byttet ut halvparten av skiltene med ei dame med skjrt, ville det vrt bedre likestilt, og vi hadde brukt halvparten s mye penger.

Uansett. Det jeg ville frem til, er at definisjonen er ikke bare diskriminerende for innflyttede pakistanere som Ola eller Muhammad. Den er ogs diskriminerende for halvparten av Norges befolkning; kvinner! Jeg er da ingen mann. Ikke er jeg frstemann til ml, og ikke er jeg nordmann. Jeg er frstekvinne (eller som regel sist, for vre helt rlig) til ml, og jeg er innfdt og oppvokst nordkvinne.

S; vi kan kanskje konkludere med at selv om vi ikke er av de mest inkluderende knivene i skuffen, s er vi sregne, og veldig typisk norske. Vi har mange hye fjell, i motsetning til for eksempel Sveits, og vi har flotte folkedrakter, i motsetning til for eksempel Russland. Og la oss for all del ikke glemme den spesielt for Norge, norske folkemusikken - hvor vi praktisk talt har oppfunnet tretakt, kvintharmonikk og resonansstrenger i strykeinstrumentene. Og selv om det er vanskelig med denne definisjonen av nordmann, nordkvinne, fremmedkulturell eller blandingsrase - s kunne det kanskje vre greit forkorte alt ned til en regel med noen holdepunkter?

For eksempel; s lenge du spiser brunost til frokost, og har bde binders og ostehvel (og aller helst en bunad) i huset - s kan du per definisjon kalle deg en nordmann (/kvinne)!




Karakter: 5
+ Svrt bra skrevet, en god tekst!
- Sammenhengen med Vinjes dikt br vre tydeligere - hans tema er
at vi trenger (tross alt) verdens kultur

3 kommentarer

Kjersti

11.10.2010 kl.21:53
Haha, jeg digger deg ;)

Jeg forstr hvorfor du fr 5-ere, og jeg fr 3-ere og 4-ere i norsk :P

Nina

12.10.2010 kl.12:17
Veldig bra! :-)

ingrid

14.10.2010 kl.00:25
HAHAHHAHAHAH, " og vi har flotte folkedrakter, i motsetning til for eksempel Russland." HAHAHAHHAH, 100rskonserten, hahahahahah.

Skriv en ny kommentar

hits