/FORSIDEN /SPRSML /OPPDATERINGER /BOKLISTE

Tentamen

Publisert:
27.05.2010
23:25
Jeg fant enda en tekst fra gamledager! Dette var todelt tentamen i 10.klasse, om jeg ikke tar feil.
Oppgave: Skriv et essay eller leserinnlegg om en aktivitet, husk at tema skal vre livsstil.
- Jeg har valgt skrive om tentamen.

Tentamen, disse dagene i ret hvor vi fr beskjed om sitte stille, ikke si noen ting og bare skrive i ett sett i fem timer. Fem timer! Det er lenge det. Men likevel er det jo ikke noen av oss som blir ferdige. Det siste kvarteret skriver vi s det ryker av tastaturet. Og det er helst da man har ftt den laptopen hvor mellomromstasten ikke virker. Tentamen har etter tre r p ungdomsskolen blitt en slags livsstil, og n sitter jeg her nok en gang, med min siste norsktentamen p Rosenborg skole! Tenk det, den siste. Nr jeg tenker meg om har jeg skrevet tte tentamener, minst. tte forskjellige historier og artikler, p nynorsk og p bokml. Det er nok det som er grunnen til at jeg har gtt tom for tema, fantasien er brukt opp, og derfor skriver jeg n noe s oppfinnsomt som en tentamen om tentamen. Ganske genialt nr jeg tenker meg om! Leserinnlegg eller essay, kan det bli enklere? Men teksten skal jo bli bra og? Jeg skal gjre mitt beste!

Jeg kan fortsatt huske den frste tentamenen vi hadde, det var i ttende klasse, og vi skrev kun p bokml. Vi var vel ikke egentlig klar over hva nynorsk er. Nynorsk? En bisarr parodi p det norske sprk? Men man skal kanskje vre litt forsiktig med tenke snn. I hvert fall med skrive det, i tilfelle tentamenen blir rettet av en psykopat nynorskforkjemper av en norsklrer. Nynorsk viste jo seg egentlig vre helt ok. Jeg har forresten ikke noe vondt si om det andre skriftmlet, jeg er jo tross alt i nynorskgruppa.

Apropos nynorskgruppa, n kom jeg p den frste tiden min i nynorskklassen. To elever var borte og vi skulle ha gruppearbeid. Det pleier vel for s vidt ikke spille noen rolle om to elever er borte, men i dette tilfellet utgjorde det 1/3 av hele klassen. Vi skulle dramatisere Romeo og Julie av Shakespeare, og vi var to p hver gruppe - dvs. to grupper. Fordelen var vel at vi slapp krangle om hovedrollene, ingen trengte fle seg utenfor siden de mtte spille rollen som hest, eller noe snt.

Men tilbake til tentamen! Dette ble noen rotete avsnitt, nr jeg tenker meg om, la oss si at det er en del av uttrykket! Jeg snakket med en venninne i gr, hun fortalte om en norskeksamen hun hadde hatt. Null inspirasjon frte til skildring av innholdet i pennalet og vret utenfor. Det er vel omtrent slik jeg sitter n? La oss bare hpe at jeg bestr. Og nr vi snakker om eksamen. Hvorfor er vi som er fdt i 92 blitt prvekaniner for det meste? Her har vi siden vi var 13 r vd oss p skrive en bokmlstekst en dag, og en nynorsktekst en annen dag. Alle starter halv ni, og idmyldringen starter ni. Klokken elleve fr vi mulighet til f respons p det vi skriver fra andre elever i klassen og fra en lrer. Dette er en super mte skrive tekst p. Men nei, rett fr vi har eksamen s blir det bestemt at vi skal skrive begge tekstene p samme dag, og ingen fr prate med hverandre. Si meg, hvor mange forfattere skriver to historier p fem timer? Og i tillegg p to mlformer? Noe som minner meg om at jeg m starte med nynorskteksten snart. Men det nytter ikke syte, er det bestemt s er det bestemt. Jeg bare synes at de skulle brukt den gamle skrivemten for de som har begynt med det.

sj, druene mine smakte ikke s godt som de burde. De slapp liksom taket i stilken for lett. De aller beste druene er de du m sloss litt mot, men likevel ikke er umodne. Men uansett er druer godt p tentamen, for da har man noe gjre i tilegg til skrivingen, druer er kjedemat. Omtrent som nonstop, bare sunnere! (N kom det forresten en god drue). Men tenkes at det skal vre s kjedelig skrive tentamen! Ikke har jeg lov til prate med sidemannen heller, by henne p en drue, for eksempel. Men nr vi snakker om kjedelig, tenk rette alle tentamenene! I en klasse p 45 elever er det vel maks tre gode tekster, litt over halvparten er midt p treet, og den gjenvrende delen har man mest lyst til rive fra hverandre og hive p et bl (tekstene alts). La oss hpe at det er tre gode tekster i nynorskklassen og, da blir det ikke s ille, for da er jo halvparten av klassen kvalifisert til karakteren 5 eller mer.

Det desidert verste med skrive tekster er finne en god avslutning. Spesielt i sakpregede tekster, da skal man trekke noen konklusjoner, nevne noen av poengene sine en gang til og kanskje stille et sprsml. Da er det mye enklere men skjnnlitterre tekster, da kan hovedpersonen bare d, og s sier det seg selv at alt er slutt! Kanskje det lureste er hvis jeg bare legger meg ned og dr n? Da m jo teksten vre slutt. Avrunde hele essayet mitt med "og s dde jeg". En ikke s god slutt p et ikke s godt essay. Kanskje jeg skal bestikke noen med druer, for f dem til finne p en slutt til meg? Kristina pleier f 6 p tekstene sine, kanskje jeg kan overtale henne? Eller bare avslutte med, "TENTAMEN ER TEIT".

Neida, neida, neida. Fra spk til alvor, tentamen er egentlig ikke et s dumt opplegg. Det trener oss i jobbe under press og under en "deadline", eventuelt ddslinje, for si det p godt norsk. Hjernebarken fr virkelig en velfortjent mosjon, og stemmebndene en enda mer velfjortjent pause. Det eneste jeg savner under en tentamen er en printer, s jeg fr sett over det jeg har skrevet. Men s er det en gang slik her i verden at man kan ikke f i pose og sekk! Uansett er tentamen blitt en av mine aktiviteter, om ikke annet s p lik hyde med fotball eller annen sport (ettersom det ikke skjer s ofte), og det er jammen meg en livsstil som jeg mildt sagt gleder meg til bli ferdig med.



8 kommentarer

Lise

28.05.2010 kl.13:08
"Dette ble noen rotete avsnitt, nr jeg tenker meg om, la oss si at det er en del av uttrykket"

Haha, jeg elsker det - dnn rlig!!

Og delen med "ogs dde jeg". Haha, JEG dr!

Minner meg p, alle mine skjnnlitterre tekster sluttet alltid med at hovedpersonen dr... Det var nesten varemerket mitt, alltid noveller med en slags metaforisk dd, pen for tolkning p slutten. Ah, those were the days.

Hanne

02.06.2010 kl.19:57
Tror jeg er den eneste personen som ikke har skrevet en tekst hvor personen dr. Eller "vkner fra en drm"

Egentlig rart nr jeg tenker meg om - for jeg liker ta snarveier nr det kommer til skolearbeid!

SOFSEN

18.06.2010 kl.03:02
Haha, du er awesome!

SOFSEN

18.06.2010 kl.03:03
Hva fikk du p denne, btw?

Hanne

30.06.2010 kl.23:13
Haha. Jeg overrasker!

Bkene er faktisk MYE bedre enn filmene da! :P S du vet det!

Hanne

30.06.2010 kl.23:14
(eller, kanskje det var fordi jeg var forelska nr jeg leste dem? Hvem vet? :P )

Johanne

12.07.2010 kl.13:55
btw, 92-kullet har ikke vrt mye prvekaniner. 90.

Maren

15.08.2010 kl.01:06
93-modellene ble utsatt for kunnskapslftet, dritt vre prvekaniner for det ogs. sj.

Men uansett, herlig tekst! Av typen srs underholdende og nskelig fullfre. En tekst type meg. Elsker den. Jeg ender som regel opp med skrive kseri o.l. p tentamen selv, uansett emne. Man kan jo bare rable ned det som faller inn, bare med en viss form for rettskriving. Et emne du har kunnskap om og finner underholdende er selvflgelig en pluss, men har man sjangere av denne typen er tentamen en overraskende fin opplevelse uansett!

Skriv en ny kommentar

hits